D66 Amersfoort spreekt zich uit tegen discriminatie

Gepubliceerd door admin op

Beste Amersfoorter,

Deze week hadden wij het in onze fractie over discriminatie. En nee, niet afhaken, dit wordt geen politiek correct D66-verhaal, maar een reflectie. Een actieplan. We spraken als mensen onder elkaar, en natuurlijk als politici. Want ja, we zijn bewust D66 geworden, omdat D66 dé inclusieve partij is, waarbij iedere sekse, ras, geslacht, kleur, achtergrond, religie, geaardheid of wat dan ook welkom is en niemand op basis van één van deze kenmerken de dienst méér uitmaakt dan een ander. Daar staan we voor en daar geloven we in. Maar wat doen we nou zelf écht om discriminatie in Amersfoort tegen te gaan?

Voor ons als fractie van D66 Amersfoort draait inclusiviteit niet om black vs white of homo vs hetero of vrouw vs man of grachtengordel vs platteland; het gaat ons erom dat iedere Amersfoorter kan zijn wie ‘ie wil zijn. De artikel 1-partij bij uitstek. We zien onszelf graag als inclusief met een fractie die bestaat uit een jeugdige ZZP-Amersfoorter, een roodharige milieubewuste Drentse, een Marokkaanse Nederlander, een alleenstaande, fulltime werkende moeder, een grijzende Hooglandervener met de nodige carnavalservaring en een buitengewoon fractielid die de regenboogvlag met trots zou dragen tijdens de Pride, als deze niet door corona was afgelast.

De huidige discussie gaat specifiek over racisme en dat maakt dat we hierover niet willen en kunnen zwijgen. Het gevoel wat loskomt; dat racisme ook in de traditionele Hollandse volksaard verankerd zit, doet pijn en wilden we onderzoeken bij onszelf. Zijn we zelf racistisch? We vroegen daarom aan onze eigen Nour waar hij mee te maken heeft gehad. Toen hij 22 jaar geleden zijn universitaire diploma uit Marokko hier wilde laten valideren, kreeg hij te horen dat het niet kon. Een blonde Engelstalige Zuid-Afrikaanse met dezelfde vraag werd, direct daarna, prima geholpen door diezelfde persoon. Dit gaf Nour een achterstand. Overigens heeft het Nour niet tegengehouden in zijn maatschappelijke carrière, maar het heeft deze wel behoorlijk vertraagd en Nour vastberaden gemaakt om door te zetten. En zo zijn er natuurlijk veel meer voorbeelden op te noemen.

Met deze woorden en dit inzicht verander je de wereld natuurlijk niet en we willen ook niet roomser dan de Paus zijn. En woorden zijn maar woorden. Dit is dus niet genoeg. We willen acties en daden laten zien. Omdat het zo genoeg is, en omdat we vorige week in onze eigen gemeenteraad opgeschrikt werden door wat wij sterk hebben gevoeld als een racistische uitspraak van een mede-raadslid, die keer op keer die ruimte voelt én neemt om te beledigen en ons als gemeenteraad te schande maakt. De fractie van D66 laat het hier niet bij zitten. Onze fractievoorzitter heeft donderdag in het openbaar een statement hiertoe afgegeven. We komen in actie op het gebied waarvoor we gekozen zijn: de politiek. Want racisme kan niet en past niet in ons denken, maar gaat ook in Amersfoort niet vanzelf weg. We hebben het zelf gevoeld: in ieder mens schuilen oordelen en vooroordelen. Als we ons niet constant bewust zijn van dat gegeven, bepaalt dat onbewust mee. Dat bewustzijn moet dus beter in onze politieke acties worden verankerd. De nieuwe norm worden. Als 1,5 m de nieuwe afstandsnorm moet zijn, ook al is dit volkomen tegen de natuur van ons mensen in, laat de regenboog dan in ieder geval de nieuwe normale verbinding zijn tussen al die handen die we nu niet mogen vasthouden.

Als fractie zullen wij ons daarom in 2020 én daarna voor de volgende zaken inzetten:

• pilot anoniem solliciteren binnen het gemeentehuis nieuw leven in blazen;
  • geen voorkeuren voor toetreding op de woningmarkt;
  • geen zwarte pieten meer bij de Sinterklaasviering in Amersfoort;
  • gemeentelijk vertegenwoordigers (boa’s, wijkteams, ambtenaren) vormen qua samenstelling een afspiegeling van de Amersfoortse samenleving.

Iedere Amersfoorter moet op ons kunnen rekenen, maar wij rekenen ook op iedere Amersfoorter. Dit moeten we samen doen. Zodat we als politici ook jouw stem kunnen laten horen, juist ook over onderwerpen waar we dus blijkbaar nog steeds te weinig verstand van hebben. Dus heb je een tip of een vraag; neem contact met ons op.

Fractie D66 Amersfoort

Tyas Bijlholt