Stijgende lijn voor toerisme in Amersfoort

Gepubliceerd door Wouter op

Wat maakt een stad eigenlijk leefbaar? En wanneer voel je je thuis in een stad? Zelf woon ik, al sinds 1996 in de gemeente Amersfoort en weet ik haast niet meer beter. Voor mij voelt Amersfoort als mijn thuis en toen ik ging bedenken waardoor dat kwam, had ik niet direct een antwoord. En als ik de leefbaarheid in Amersfoort als fijn bestempel, geldt dit dan ook direct voor anderen?

In Amersfoort zien we een stijgende lijn bij de toeristen. We zijn ontzettend intrek en D66 is vooral erg blij met deze extra aandacht voor de stad. Het aantal toeristen in Amersfoort en onze regio stijgt al jaren. En het mooie is dat als Amersfoort mooi en aantrekkelijk is voor toeristen, dit vaak ook veel oplevert voor de bewoners. Die wonen dan namelijk in die mooie stad. In 2018 dingt Amersfoort mee als de meest fotogenieke stad van Nederland. Veel van deze successen hebben we te danken aan de Stichting Amersfoort Citymarketing. Het afgelopen jaar is het niemand onopgemerkt gebleven dat 2018 het Stijljaar was. Citymarketing heeft hierin veel ondernemers meegekregen. Als Amersfoort hebben we onze VVV-website laten vertalen naar het Duits, om zo ook buitenlandse toeristen te trekken. En laten we ons niet alleen focussen op de binnenstad. Onze stad kent veel monumentale panden, maar ook hedendaagse monumenten zoals Kattenbroek en het Rietveldpaviljoen trekken geïnteresseerden aan. Goede bewegwijzering is hier belangrijk, net als een duidelijke route van het station naar de binnenstad.

Als D66 Amersfoort willen we er voor zorgen dat Amersfoort een stad is waar het fijn wonen en recreëren is. Niet voor niets komen veel Utrechters en Amsterdammers in Amersfoort zoeken naar een huis. Iets om trots op te zijn. Daarom willen wij ook meer budget vrij te maken voor citymarketing. Op deze manier kunnen de ambities die we hebben, ook uitgevoerd worden. En samenwerkingen aangaan met Amsterdam en Utrecht. Wij zullen de komende vier jaar ervoor zorgen dat de leefbaarheid goed is en waar nodig verbeterd wordt. Daarnaast willen we met onder andere een Bevrijdingsfestival ook jonge mensen laten zien hoe bruisend Amersfoort is. De gemeente moet kunnen ondersteunen bij het organiseren en opzetten van festivals en evenementen, zoals dit nu gebeurt door de Serviceorganisatie Evenementen.

Meer kunst in de openbare ruimte, straatmeubilair opknappen en onderhouden, aandacht voor samenwerking in de regio. Allemaal zaken waarmee je extra toerisme aantrekt, maar dus ook de leefbaarheid in de stad verhoogd. En het levert economisch nog veel op ook. Maar het allermooiste is dat Amersfoort een stad is waar je trots op kan zijn. Niet voor niets zijn we vanaf 2015 al de hoogst genoteerde stad (>100.000) in een jaarlijks onderzoek van Elsevier en Bureau Louter naar de beste gemeente om in te wonen. En misschien is dat wel een van de voorwaarden om je thuis te voelen in een stad. Dat je trots kan zijn op een stad, de bewoners en alle instanties die Amersfoort op de kaart zetten of Amersfoort tot een bruisende stad maken.